استاتین خطر ابتلا به دیابت را دو برابر می کند

 نتایج یک مطالعه ی شوک دهنده که حاصل 10 سال تحقیق بر روی داروی بحث برانگیز استاتین است، نشان میدهد خطر ابتلا به دیابت در بیمارانی که از این دارو برای کاهش خطر بیماریهای قلبی استفاده می کنند، تقریباً دو برابر افرادی که از این دارو استفاده نمی کنند، افزایش می یابد. همچنین مصرف این دارو با افزایش خطر ابتلا به عوارض جدی دیابت تا دو برابر ارتباط دارد.

نتایج این تحقیق درمجله ی General Internal Medicineمنتشر گردید . در این تحقیق 25970 بیمار درطی بیش از ده سال بررسی شدند و نتایج این بررسی ها نشان داد که شیوع دیابت در استفاده کنندگان از statinبالاتر است، همچنین این افراد دچار اضافه وزن می شوند. همچنین خطرعوارض جدی دیابت مانند تخریب بینایی، اعصاب و کلیه ها در بیمارانی که از این داروها  استفاده می کنند، نسبت به بیمارانی که از استاتین ها استفاده  نمی کنند، بیش از دو برابر است. نتایج این تحقیق ارتباط مشکوک  استاتین  و دیابت را که سالها مورد بحث بود را تایید نمود.

پرفسور Ishak Mansiمتخصص قلب از دانشگاه  تگزاس و رهبر این تحقیقات می گوید: یافته های ما بسیار هشدار دهنده اند، او می افزاید: بودجه ی کافی برای ادامه ی مطالعات برای ارزیابی اثرات دراز مدت مصرف استاتین  از طرف شرکتهای سازنده تامین نمی شود.

نتایج این تحقیق بحث در مورد مصرف این دارو که بطور روتین برای بیش از 12 میلیون نفر تنها  در انگلستان تجویز می شود(یک نفر از هر چهار نفر) را داغ تر کرده است.

 هواداران مصرف استاتین می گویند: این دارو با کاهش کلسترول جان هزاران نفر را نجات می دهد و اداره ی تنظیم دارو، مصرف آنرا ایمن اعلام کرده است. اگر چه تحقیقات بیشتر نشان داده است خطراتی نظیر درد شدید عضلانی، افسردگی، خستگی، اختلال حافظه و سکته ممکن است در برخی  بیماران  بیش از مزایای مصرف استاتین باشد.

بسیاری از پزشکان برجسته و دانشگاهیان بر این باورند که اداره ی مقرارت دارویی بیش از حد به مطالعاتی وابسته است که توسط شرکتهای سازنده ی این دارو ها انجام می شود زیرا جزئیات این مطالعات به دلیل موافقت نامه های تجاری پنهان می ماند.

پرفسور Mansiمی گوید:  بودجه ی کافی برای ارزیابی طولانی اثرات این داروها توسط شرکت های سازنده ی دارو تأمین نمی شود درنتیجه  یک نااطمینانی بدلیل تضاد منافع  بوجود آمده است.

 او می افزاید: این دارو ممکن است بیش از منافعش برای افرادی که در معرض خطر کمی برای بیماریهای قلبی هستند، مضر باشد، من درباره ی دستورالعملهای تجویز این دارو برای افرادیکه  در معرض خطر کمی برای بیماریهای قلبی هستند، دچار شک و تردید هستیم و در مورد  اثرات دراز مدت استفاده از استاتینها بروی گروه عظیمی از افراد سالم که به مصرف این داروها برای سالهای طولانی ادامه  می دهند،  نگرانم.

دکتر Malcolm Kendrickکه به بررسی استاتین ها و سلامت  قلبی پرداخته است، می گوید: مطالعات کوچک بسیاری وجود دارد که به افزایش ارتباط خطر دیابت و استفاده  از استاتین ها اشاره دارند، اگر چه در این مطالعه ی بزرگ و طولانی، وجود این ارتباط تایید گردید.

او می افزاید: مطالعه ی اخیر، این استدلال را که تجویز استاتین برای همه ی افراد مفید است، زیر سوال برده است زیرا استفاده  از این  دارو برای برخی افراد بیش از به ارمغان آوردن منافع، زیان آور است.

 دکتر Aseem Malhotraمتخصص  قلب در لندن می گوید: این مطالعه  نشان داد که استفاده از استاتین ها  برای افراد سالم نه تنها با افزایش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه  است بلکه مهمتر اینکه  خطر بروز عوارض دیابت و افزایش وزن را نیز بالا می برد، بنابراین افرادیکه این داروها را برای بیماران تجویز می نمایند باید به بیمارانی که در معرض خطر کم بیماریهای قلبی هستند، خطرات مرتبط با مصرف آن را  توضیح  دهند و اجازه  دهند بیمار برای استفاده ی دراز مدت از این داروها  تصمیم گیری  نماید.

بیمارانی که در این تحقیق شرکت  نمودند  افراد سالم بالغی بودند که 3982 نفر از آنها از استاتین استفاده می کردند و 21988 نفر از آنها در طول یک دهه ، از این دارو استفاده نمی کردند.

سخنگوی  اداره ی مقرارت دارویی انگلستان می گوید: فواید مصرف داروی استاتین بخوبی اثبات شده است و در اکثر بیماران فواید آن نسبت به خطراتش بیشتراست هر گونه اطلاعات جدید قابل توجه  در مورد استاتین ها نیاز به بررسی دقیق و در صورت  نیاز اقدام مقتضی دارد.

منبع:

www.express.co.uk/life-style/health/639586/Statins-doubles-diabetes-study-drug